יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

מוריה קעטבי מ"מאסטר שף" והפרעת הקשב והריכוז

באחת מתכניות "מאסטר שף"  כאשר מוריה , אחת מן המשתתפות בתכנית, קיבלה את ההוראות להכנת התבשיל, היא נכנסה לפתע לבלבול, לא מצאה את ידיה ואת רגליה ולא ידעה במה להתחיל ואז פרצה בבכי והתוודתה, שהיא סובלת מהפרעת קשב וריכוז, הפרעה שיצרה אצלה חוויות קשות בביה"ס, חוויה של תלמידה שאינה מצליחה בלימודיה, אחת שיושבת בצד ולא כל כך מתייחסים אליה, כאשר חברותיה לכיתה לומדות ומתקדמות ומקבלות יחס אוהד מהמורים והמורות, בעוד היא מרגישה דחויה ולא מצליחה. החרדות, שמא שוב לא תצליח, התעוררו במשימות שקיבלה ב"מאסטר שף", וגרמו לה לפרץ רגשות. חיים כהן ואייל שני ידעו לתת לה עידוד ולהנחות אותה בתחילת המשימה , כדי שתיכנס לעניינים.
 מוריה אמרה שהיא כל כך רוצה להצליח ב"מאסטר שף", שבשבילה להצליח שם זה "כאילו לעשות בגרות" , "להגיע לשיא". דמעותיה של מוריה גרמו גם לי להזיל דמעה, הקשיים שלה וזכרונותיה הקשים מביה"ס עוררו אצלי הרבה אמפטיה אליה, וודאי גם אצל אחרים. רבים מאיתנו מכירים תלמידים נבונים ומקסימים, שאינם מצליחים לעמוד במשימות הנדרשות מהם בביה"ס. לעיתים המשימות קשות גם לתלמידים שאינם סובלים מבעיות של קשב וריכוז,  אז קל וחומר לאלה שיש להם הפרעת קשב וריכוז או ליקוי למידה אחר ( כגון: קושי בקריאה, קושי בכתיבה, קשיים בחשבון, קושי בהבנת הנקרא). תלמידים אלה והוריהם לעיתים קרובות שומעים מהמורים: "הוא  צריך להתאמץ יותר", "אינך משקיע מספיק בלימודים", "היא לא מנצלת את יכולתה". תלמידים כאלה מסתובבים מתוסכלים מאוד ונושאים את חוסר האונים והתסכול למשך שנים רבות בחייהם. על הצוות החינוכי לברר, מה הן הסיבות  שהתלמיד אינו מנצל את יכולתו, האם הן תלויות בו או בסביבתו, האם יש בבית מצב משפחתי שגורם לכך או סיבה אחרת. ילד שמגלה סימנים של חוסר קשב וריכוז או ליקוי למידה אחר, חשוב לעקוב אחריו כבר בגיל צעיר בכל מיני מצבים הן בבית והן בכיתה ולחפש דרכים לסייע לו. ככל שהסיוע יינתן בגיל צעיר יותר כך ייטב. בשנים האחרונות יש מודעות רבה להפנייה לאבחון דידקטי ולעיתים גם לאבחון פסיכולוגי על מנת לאבחן אם יש לילד קושי ואם כן – מהו, ומה נקודות החוזק שלו ובהתאם לסייע לו, אם זה ע"י שימוש בתחומים שבהם הוא חזק על מנת לקדם אותו ולהעניק לו חוויות של הצלחה, אם זה בהוראה מתקנת על מנת לקדם אותו במה שהוא מתקשה, ולעיתים מתן הקלות והתאמות במבחנים, כדי שיצליח למצות את יכולתו תוך עקיפת הקשיים . אם מתגלה הפרעת קשב וריכוז רצינית ניתנת הפנייה לנוירולוג. לעיתים הנוירולוג ממליץ על מתן רטלין. יש הורים שחוששים ממתן רטלין  לילדם. אינני באה להמליץ כאן על רטלין כן או לא, וכל הורה זכאי לשקול  מכל ההיבטים, אם לתת לילדו את הכדור אם לאו, יש הורים שמדווחים שהרטלין סייע לילדם מאוד להשתלב בלימודים, ויש אחרים שטוענים שלכדור היו תופעות לוואי, שגרמו להם להפסיק לתת אותו לילדם. בכל מקרה , רצוי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים בנושא ואז להחליט.
ונשוב למוריה מתכנית "מאסטר שף"  - מוריה החיננית והחביבה גילתה אומץ רב בהשתתפותה בתכנית, היא בחורה צעירה שעמדה בשורה אחת עם אנשים מבוגרים ממנה ועמדה מול שופטים בתכנית תחרותית , שצופים בה רבים, וזה לא עניין של מה בכך. למורייה שאיפות רבות להצליח ולפתוח מסעדה משלה. עם אומץ כזה , שמחת חיים, תבונה ונחישות כזאת  – גדול הסיכוי שהיא תעשה זאת. אז בהצלחה לך, מוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה