יום ראשון, 1 במאי 2011

עת לדבר ועת לשתוק ע"פ ג'קי מנחם

 בתכנית "האח הגדול" היו כאלה שבאו בטענות אל ג'קי מדוע אינו מתערב בכל מיני דברים שקרו שם. לדוגמא : אלעד ונופר באחד הימים דחקו אותו אל הקיר והתלוננו בפניו שאינו מתערב בחילוקי הדעות שהיו שם.
בעקבות זה – ראינו ושמענו את ג'קי באחת התכניות בערוץ 2 מדבר על כך בחדר האח הגדול והוא אמר אז משפט מבריק : "אפשר לדבר, אבל התזמון זאת הגאונות" – עוד משפט מבריק של ג'קי, משפט מלא תובנה ומאחוריו מסר חשוב ; חשוב לדעת מתי לדבר – ובמילים אחרות : עת לדבר ועת לשתוק. יש מצבים שפשוט עדיף לשתוק. יש מצבים של סכסוכים ומריבות, שכל מילה נוספת מבעירה אש, ואז דיבור בעת כזו הוא מיותר לחלוטין.
ג'קי, שהוא איש של שלום, נמנע ממריבות, נמנע מלהתערב במצבים שבהם כולם צעקו זה על זה, כי ידע, שדיבור בעת כזו לא יוסיף דבר, הוא רק ילבה יותר את האש ולכן שתק. הוא גם אמר בשיחה שהתקיימה בתכנית "חוזרים הביתה" , שלא תמיד הוא התערב, כי הוא לא חשב שיש לצעוק ולריב על כל ויכוח חסר ערך על עגבנייה ומלפפון, אבל כשזה היה דבר חשוב להתערב בגללו ולדבר – הוא קם ודיבר.
ג'קי במשפט מלא התובנה הזה שלעיל כִּיוון לדעת גדולים.
רבות נכתב על ערכה של השתיקה ואביא כמה אמירות על כך : בקוהלת פרק ג', פסוק ז' נאמר : "עֵת לַחֲשוֹת וְעֵת לְדַבֵּר" .
חז"ל אמרו : "מילה-  בסלע,  מַשְתּוֹקָא  - בִּתְרֵין " (מגילה  י"ח) - אם הדיבור  שווה סלע, הרי השתיקה שווה שני סלעים. כלומר : יפה השתיקה מן הדיבור.
"סייג לחוכמה – שתיקה" (אבות ג', יג).

"שומר פיו ולשונו – שומר מצרות נפשו" (ספר שמירת הלשון). 
"האדם עושה בלשונו יותר ממה שעושה בחרבו " (חפץ חיים).
שלמה המלך כתב: "מוות וחיים ביד לשון" (משלי י"ח, כ"א).
ורבי נחמן מנדל מוורקא מייעץ : "לְמַד לִשְתּוֹק, כְּדֵי שֶתֵּדַע לְדַבֵּר"
מכל האמירות האלה לְמֵדִים על חשיבותה של השתיקה, על כך שלא תמיד רצוי להתפרץ והעיקר להשמיע קול. לומדים שצריך להקדים חשיבה לפני כל דיבור, לדעת מה לומר, איך לומר ומתי לומר. כמו שג'קי אמר : "התזמון זאת הגאונות", כי כל אחד יודע להוציא מילים מפיו, השאלה - מה הן המילים ומתי הוא אומר אותן . האם התזמון נכון ? העצה הזו – לדבר בתזמון נכון- היא עצה טובה להשתמש בה במצבים רבים ביחסים בין בני אדם ; לדוגמא : אם זה בין בני זוג – שנקלעים למריבה כלשהי, כשצד אחד כועס ועצבני, אם הצד השני ידע להבליג באותו רגע ולא להשיב במילים ובכעס ולתת לדברים להירגע, זה יתרום רבות ליחסים. בהרבה מצבים ניתן לחכות לתזמון הנכון, כדי לומר את הדברים ברוגע ולהגיע להבנות, מה שקשה להשיג בעת כעס.
שתיקה ואי היגררות למריבות קולניות טובה, לדוגמא, גם במריבות של נהגים על הכביש, מצבים שלא פעם הגיעו עד לפגיעה בחיי אדם . ברגע שצד אחד מוחל על כבודו ומוותר, שותק ולא עונה למי שמתגרה בו, יכול להימנע אסון גדול – "שומר פיו ולשונו – שומר מצרות נפשו".
ישנם עוד מצבים רבים ביחסים בין בני אדם וכל מיני מקרים, שבהם חשוב לזכור את הפסוק "עת לַחֲשוֹת ועת לדבר"  -  מצבים שבהם עדיף לשתוק ולא להגיב או מצבים שבהם כדאי לחכות לתזמון הנכון על מנת לדבר.
נכון, לא תמיד קל לאגור דברים בבטן ולשמור על שתיקה ולא לומר מיד את מה שאתה מרגיש וחושב על הצד שנגד, אבל כמו שג'קי אמר בחוכמה : "התזמון זאת הגאונות" -  החכם הוא זה שיש לו יכולת לעצור את פרץ דבריו, ואם הוא חושב שיש מקום בכל זאת לומר אותם, אז למצוא את הזמן המתאים לכך ואז לדבריו יהיה אפקט בונה ולא הורס.
יש כאלה שמציעים לממהרים לכעוס ולהתפרץ לספור עד עשר לפני שהם יורים צרורות, ורבי נחמן מנדל מייעץ : "לְמַד לשתוק, כדי שתדע לדבר" – עצה חשובה. השתיקה מאפשרת זמן חשיבה מה לומר ואיך לומר ומתי לומר וכדאי לרבים מאיתנו לאמץ עצה זו – ללמוד לשתוק.
ומשפט יפה נוסף שקראתי בהקשר זה : "שתיקה היא אמירה אצילית, אם בעקבותיה מפציע אור התבונה" (אי"ה). ב"אח הגדול" כמה מן הדיירים לא ידעו לשמור על שתיקה. היו שם כמה אנשים מלאי אגו שאִפיינו אותם תכונות כמו נרקסיזם, מגלומניה. אנשים שחשבו שרק באמצעות צעקות, ריב וקולניות יש להם מקום וכך הם יבלטו יותר וכך גם ישיגו דברים. ג'קי לא היה כזה. ג'קי בחר, לעיתים, בשתיקה. השתיקה שלו הייתה "אמירה אצילית" – במצבים שבהם כמעט כולם רבו עם כולם, חושָיו של ג'קי היו פנויים לראות מי מסביבו עצוב ולגשת אליו, לחבק אותו ולעודד אותו וגם להגיש כוס מים.
ג'קי לא היה זקוק לצעקות ומריבות כדי לבלוט, כי דווקא השקט שלו, יכולת ההאזנה, טוּב-הלב, הרגישות, ראיית הטוב באחר והתעלמות מהרע, החריצות וחוש ההומור שלו הם אשר הבליטו אותו והביאו אותו לניצחון, ולכך מתאים המשפט : "מי שאינו תופס מקום בשום מקום, יש לו מקום בכל מקום" (רבי ברוך משטוצין) – מי שכמו ג'קי אינו מנסה לתפוס מקום ולומר 'הינה אני כאן' באמצעות קולניות, התלהמות וריב – יש לו מקום בכל מקום.
וג'קי - בזכות תכונותיו אלה, אכן יש לו מקום בלבבות הרבה אנשים.

11 תגובות:

  1. ליפעת,
    פוסט מדהים. ג'קי באמת נכנס ללבבות. הוא מקסים.

    השבמחק
  2. ליפעת היקרה.
    את ממש צודקת, ואני שמחה שהוא לא הקשיב לנופר שכל הזמן צעקה ואמרה לו שהיא עושה את המלחמות שלו.
    תודה לאל שהוא זכה, אני ממש שמחה בשבילו. בסופו של דבר הטוב הוא המנצח.

    השבמחק
  3. היי אני עדי זה מממממשששששש יפה הבלוג הזה

    השבמחק
  4. יפה מאוד

    השבמחק
  5. רושמת גם כאן תגובה

    נהנית בכל פעם מהפוסטים שלך

    כתובים כלכך יפה ונוגע ללב

    את מנתחת את ג'קי להפליא וגורמת לי לחייך :-)

    תענוג של כתיבה

    חני מהפורום :-)

    השבמחק
  6. לכל המגיבים האנונימיים,
    תודה על תגובותיכם.

    לעדי,
    תודה !

    לחני,
    תודה על דברייך !

    יפעת

    השבמחק
  7. ליפעת אוהבים אותך את חמודה אנחנו הערצנו את ג'קי כל העונה בגלל התיממות שלו היושר הצחוק הרוגע שלו הכיף, השמחה שלו,הלב שלו. ונורא לא אהבנו את נופרע את הרשעות שלה, היא שקרנית, לא ישרה רעה מכשפה הכל אצלה רע רע. והעיקר והעיקר שג'קי זכהההההההההההה.

    השבמחק
  8. ג'קי מההתחלה היה כוכב כי רק לג'קי היה מג'יק ולא לכל אדם יש את זה, ואם יש לך
    אז לך על כל הקופה, ג'קי הצחיק אותנו והיה כיף לראות אותו, עד שהגיע הרגע שהוא התחבר למכשפה הרעה עלי אדמות נופרע שכמעט קלקלה לו, אבל בסופו של דבר הצדק נעשה , וג'קי זכההההההההההה זאת הייתה הזכייה הכי כיפית בכל העונות, ג'קי הכי ראוי לנצחון.......

    השבמחק
  9. ליפעת את פשוט מקסימה איך שתמכת כל העונה במג'יק שלנו שרק לו הגיע הזכייה ,כל העם שמח שג'קי זכה והעיקר שהסוף טוב, וכולנו שמחנו........... יששששששששששש העיקר שהמכשפה נופרע לא זכתה.

    השבמחק
  10. למגיבים האנונימיים,
    תודה על תגובותיכם.

    לדנה,
    תודה ! אכן, תמכתי בג'קי מתחילת התכנית, כי זיהיתי בו תכונות מקסימות, שבגללן הוא היה ראוי לזכיה.
    יפעת

    השבמחק
  11. ג'קח היה מההתחלה הכי מעניין,וכל יום שעבר גילינו בו יותר ויותר דברים ואת הטוב לב שלו.
    ואין ספק שהוא מדהים.

    השבמחק