יום שלישי, 21 ביוני 2011

שיפוט לא אובייקטיבי ב"היכל התהילה"

עד עתה, למעט פעם אחת כאשר הגיעו שופטים מעיתון "רייטינג" ושפטו את שירתם של המתמודדים, הזמרים שופטים זה את זה. יש טעם רב לפגם בנוהל הזה והוא פוגע מאוד באמינות ובהגינות של השיפוט וזאת מן הטעמים הבאים :

הזמרים מתמודדים בינם לבין עצמם וזה מגוחך ביותר שהם שופטים את חבריהם המתחרים בהם. גם אם יש מבין המתחרים אנשים הגונים (ויש כמה כאלה), בכל זאת - יכולים להיות חבויים בתוך כל אחד מהם אינטרסים אישיים בשפיטה, גם אם חלק מהם משתדלים לא לערב אותם בשיפוט ובמתן הנקודות, לדוגמא : אם מישהו מרגיש שזמר מסויים שר טוב יותר ממנו וניקוד גבוה לאותו זמר יערער את מעמדו, ייתכן שהשיקול הזה ישפיע על מתן הניקוד לאותו זמר.
עד לא מזמן הם גם אמרו את הניקוד בקול - דבר אשר גרם לסכסוכים ומריבות רבות בין הזמרים וחשף, בעצם, מה כל אחד חושב על השני.

השיפוט אינו הוגן ואינו אובייקטיבי ונגוע אולי בנקמנות ואף, כפי שמשתקף מהמסך, אפילו במידה של שנאה וזלזול מכיוונה של אילנה אביטל כלפי רוחמה רז. זה מתבטא אף ביחס של אילנה אל רוחמה בכלל בהתנהלות בבית ולא רק בזמן השיפוט. כנראה, על רקע סכסוך עתיק יומין וכעסים לא מוצדקים של אילנה אביטל כלפי רוחמה "העדינה והטהורה", כפי שכינה אותה אתמול אריק סיני ובצדק.

ולמי שלא יצא לקרוא על רקע מה שומרת אילנה לרוחמה טינה, אז להלן הדברים כפי שפורסמו באתר "מאקו" בתאריך 22.511  - ביום תחילת התכנית "היכל התהילה" :

"השנה: 1977. האירוע: פסטיבל הזמר השנתי. בין המתמודדות: רוחמה רז, אילנה אביטל ודפנה ארמוני. המנצחת: רוחמה רז עם השיר "רקפת". הבעיה: שלג רב שהצטבר בכבישי ישראל מנע כביכול ממעריצי אילנה התל-אביבים להגיע ולהצביע עבורה (רוחמה: "אני לא זוכרת שירד שלג ביום העצמאות"), ורוחמה הירושלמית נהנתה מהקולות המקומיים שהתייצבו בבנייני האומה. האגדה מספרת כי עד היום ישנו חשבון לא פתור בין השתיים בעקבות אותו מקרה".

אז זהו ; אז- אילנה אביטל שומרת טינה לרוחמה רז. תמוה הדבר שלמרות שההפקה מודעת לסכסוך העתיק הזה  - היא קבעה שהזמרים ישפטו זה את זה ויעניקו ניקוד זה לזה - דבר אשר קובע מי יקבל חסינות ומי שנמצאת נפגעת במיוחד מכך היא רוחמה רז. 
כולנו צופים באילנה אביטל שלעיתים היא בכלל אינה מביעה את דעתה על שירתה של רוחמה רז, או פעם אחרת פלטה מילה סתמית "נחמד", כאשר מלווה לכך הבעה של זלזול. רוחמה, למרות זאת, כל כך מתעלה על עצמה ומשתדלת להביע דעה מנומקת לשירתה של אילנה ולא פעם אף להחמיא לה. אני חושבת לעצמי כמה אורך רוח וסבלנות וחוזק נפשי צריכה רוחמה המקסימה, כדי לעבור בשלום את כל המצבים האלה ואת היחס העוין מצידה של אילנה אביטל.

באחד הימים צפיתי בשיחה בין רוחמה רז ושָבי זרעיה. בשיחה ההיא רוחמה אמרה לשָבי, שיש השפעות של זמרים זה על זה באשר לניקוד שיינתן לזמר אחר והיא חשה את זה על בשרה. היא סיפרה, שאבי ביטר אמר לה שהוא רצה לתת לה 12 נקודות על שירתה, אך זמרת מסוימת אמרה לו לא לתת לה ציון גבוה. רוחמה לא רצתה לומר לו את שם הזמרת, אך בשיטת האלימינציה, שָבי הגיע לשם הזמרת, שמתערבת בניקוד הניתן לרוחמה.

אילנה אביטל נתנה תמיד לרוחמה ציון נמוך וברור שהיא סחפה אחריה גם את בני אלבז. באחד הימים אריק סיני טען כלפי אילנה, שהיא הסתובבה בזמן השיפוט ותיאמה עם בני אלבז את מספר הנקודות שיתנו לרוחמה. זכור גם המקרה שבני אלבז פגע ברוחמה מילולית רגע לפני שעמדה לשיר, ואז , כמובן, היא הייתה חנוקה מעט ולא הייתה יכולה לשיר כפי שהיא מסוגלת. האבסורד הוא שאלה שפגעו בה וגרמו לכך שהיא לא תגיע בשירתה ליכולות שהיא מסוגלת, הם גם אלה שניתחו אח"כ את שירתה והעניקו לה ניקוד. היש אבסורד גדול מזה ?! 

כעת, כאשר מתן הניקוד נעשה באופן חסוי, כולם, כביכול, אוהבים את כולם ומחמיאים על השירה. באופן מפתיע - שלשום אילנה אביטל החמיאה לרוחמה על שירתה, ולמה זה נראה לי שאולי מישהו לחש על אוזנה של אילנה, כשיצאה לבקר את הוריה, שביתם נפגע בנתניה (ונאחל להם בריאות טובה וכל טוב), שיָחסה לרוחמה אינו מצטייר יפה בחוץ ואולי ראוי שתשנה את התנהגותה זו, וכך עשתה שלשום?! אך קרוב לוודאי - מתן הניקוד הנמוך לרוחמה הן מצידה, ובעקבותיה- מבן בריתה בני אלבז, אינו משתנה. הרי אילנה לא תיתן לרוחמה לזכות שוב, כמו שקרה ב -77 ...

האם יחסה של אילנה לרוחמה אכן השתנה ? ממש לא. צפיתי אתמול בעת הדחתה של דפנה ארמוני (הנעימה והתרבותית), בעוד רוחמה מחבקת את דפנה ומדברת איתה, אילנה תפסה בידה של דפנה ומשכה אותה משם. ויותר מאוחר, כשרוחמה, שאוהבת מאוד את דפנה, ניגשה שוב אל דפנה ואמרה לה מילות חיבה, אז אילנה שוב חייכה חיוך לעגני וזזה משם. היחס הלא ראוי מצידה של אילנה מתבטא בלא מעט מצבים בתוך הבית.

בכלל, בתחילת התכנית אילנה רבה גם עם זמרים אחרים שנתנו לה ניקוד נמוך. לאילנה קשה לקבל ביקורת. היא חושבת שהיא הטובה ביותר והתנהגותה פוגעת בתדמיתה כזמרת. אילנה שרה לא פעם שירים שנעים לשמוע ויש עוצמה בקולה, אך בכל מקרה "דרך ארץ קדמה לתורה". בהתנהגותה, במיוחד כלפי רוחמה, מצטיירת אילנה כקטנונית ולא נעימה ואפילו כקנאית וחבל. קראתי כבר תגובות של אנשים שכתבו שפעם אהבו אותה, אבל עקב התנהגותה בתכנית היא בלתי נסבלת בעיניהם.

לכן, ובגלל כל הדברים האלה וחוסר האובייקטיביות מבחינת השיפוט, על ההפקה לשנות כאן ועכשיו את דרך השיפוט ולהביא שופטים מן החוץ, כפי שעשו באחת התכניות, ויפה שעה אחת קודם, כי הנה התכנית עוד מעט מסתיימת, וחוסר האובייקטיביות בשיפוט והברית שקיימת בתכנית פועלים לטובת זמרים מסויימים מאוד ופוגעים באחרים וזה לא צודק, כלל וכלל לא צודק !!! 

3 תגובות:

  1. ליפעת,
    את צודקת. השיפוט עד עתה לא היה אובייקטיבי.
    אילנה תיאמה עם בני כמה נקודות יתנו לרוחמה. מה אילנה אביטל רוצה מרוחמה?! היא מתנהגת אליה כל כך לא יפה, ואילו רוחמה כל כך מקסימה ואצילית.

    השבמחק
  2. יפעת - כל היחס המתנשא הזה והמזלזל הזה של אילנה כלפי רוחמה לא נעלם מעיני הקהל.
    אני לא בטוח שזה קשור לפסטיבל ההוא, אלא פשוט מהבדלי אישיות מהותיים בין השתיים.
    אני מאוד אוהב את שירתה של אילנה אבל את שירתה של רוחמה אני הכי אוהב, כי היא מביאה רגש לשיר, והרגישות שבה הופך את השיר ליותר נעים לצפיה, מה שגם שקולה הוא הקול הכי נעים לשמיעה בארץ, ואולי אף בעולם.
    קולה מזכיר מאוד את זה של ננה מושקורי הגדולה.
    יש חוסר פרגון לשירתה של רוחמה לא רק ע"י אילנה אלא גם ע"י שאר החברים ,מלבד אבי טולדנו ולעתים אריק סיני, אולי משום קנאה או משום סיבה לא ברורה לי.
    מאוד היה לי רע לראות אנשים מקצועים כמו קובי אושרת אלדד שרים ומירית שם אור ואף יוני רועה מנקדים נמוך את רוחמה, כאשר היא שרה 2 שירים וריגשה אותי יותר מאשר כל השאר.
    אני מקווה שהקהל בבית רואה את זה ויצביע לה.
    אני מתוך עיקרון לא מסמס בתוכניות ריאליטי, אבל מקווה שרוחמה תיקח את התחרות, למרות שמעמידים אותה שבוע אחרי שבוע להדחה.
    שזה פשוט בושה וחרפה, כי היא הזמרת הכי טובה שם,יחד עם אבי טולדנו.
    ומביאה ערך מוסף לקול המרגש שלה.
    מחזיק לה אצבעות מאוד!
    אסף

    השבמחק
  3. לאסף, שלום !
    אני מסכימה עם דבריך. אכן - אילנה ורוחמה שונות מאוד באופיין. אם להשתמש בדימויים, אז ניתן לדמות את רוחמה ואת שירתה למי מעיין שמימיו צלולים וזכים, זורמים בשלווה ונחת וראויים לשתיה. מי נחל שאתה יכול לשבת למרגלותיו ולטבול את ידך במים הזכים והנעימים וליהנות, ואילו את אילנה ניתן לדמות למי נהר שוצפים וקוצפים, המכים בסלע ומפוררים אותו וסוחפים בתוכם חול וענפי עץ. נהר שאתה נאלץ להתרחק מגדותיו, כדי לא להיסחף בשצף גליו.
    אכן - גם אילנה שרה יפה, אך לא נעים לראות את היחס המזלזל שלה כלפי רוחמה, אם זה במילים ואם זה בהבעות פנים. לא קל לרוחמה כל היחס הלא נעים הזה, ויחד עם זאת היא מתנהגת אל אילנה כל כך באצילות.
    גם לי לא היה נעים לשמוע את השופטים בעלי המקצוע, שלא החמיאו לרוחמה ביום הראשון לבואם, למרות שלדעתי ולדעת אחרים - היא שרה יפה מאוד ומרגש.
    בין השיטין ניתן להבין שגם השיפוט שלהם אינו אובייקטיבי ממש. כולם מאותה תעשייה ועם חלק מן הזמרים היו להם קשרים כאלה ואחרים ובהחלט זה יכול להשפיע על השיפוט.
    אני מבינה את החלטתך לא לסמס בתכניות ריאליטי, אבל אם אוהבי שירתה של רוחמה לא יסמסו לה, אז כיצד היא תנצח?! עד עתה לא סימסתי לתכנית זו, אבל גם אני רוצה מאוד, שרוחמה תישאר בתכנית ושנמשיך ליהנות משירתה המרגשת וייתכן שמחר, בתכנית ההדחה, לא אתאפק ואסמס לה. ומה איתך ? האם, לאור אהבתך הרבה לשירתה של רוחמה, כפי שאני קוראת בתגובתך, תוותר הפעם על העיקרון לא לסמס וגם אתה תסמס לה ?
    יפעת

    השבמחק